Světový pohár leteckých modelářů na jihu Čech

Do České republiky se sjelo přes 100 modelářů z celého světa.

Světový pohár leteckých modelářů na jihu Čech

Letecko-modelářský klub v Sezimově Ústí ve spolupráci se Svazem modelářů České republiky uspořádal ve dnech 2. až 3. října 2015 na letišti ve Všechově v rámci Světového poháru mezinárodní soutěž leteckých modelářů v kategoriích F1A (větroně, které se vypouštějí z vlečné šňůry), F1B (větroně, které pohání gumový svazek) a F1C (motorové modely na pístový motor). V pořadí 31. ročníku se zúčastnilo 103 modelářů z Evropy a z Jižní Ameriky. Účastníci, kteří kromě domácí reprezentace, dorazili z Holandska, Francie, Itálie, Maďarska, Německa, Polska, Rakouska, Ruska, Slovinska, Slovenska, Ukrajiny a nejvzdálenější Argentiny, absolvovali sedm základních kol, přičemž došlo i na rozlétávání.

Světový pohár volných modelů F1A, F1B a F1C  je sestaven ze série soutěží, pořádané na více místech, v Evropě, USA a v Kanadě. Jednotlivé kategorie jsou definované podle pravidel Mezinárodní letecké federace FAI a liší se od sebe velikostí, hmotností a druhem pohonu. Volné modely létají samy a nejsou ovládány ze země. Nejen proto jsou kladeny u volných modelů větší nároky na řídící mechanismy a optimální aerodynamické seřízení modelu, ale také vyžadují větší plochu k létání. Mezi nejlepší a nejvhodnější plochy patří letiště Všechov, které splňuje všechny tyto aspekty.

A jak takový průběh závodu vypadá? „Doba letu u všech kategorií se měří a po dosažení 180 sekund, tzv. „Max“, nebo jiného času, který stanoví jury, se do výsledku zaznamená doba letu. Takto provedených sedm letů se rovná sedmi kolům a soutěž končí při různém počtu dosaženého výsledku, tedy součtu. Pokud závodníci mají stejný počet bodů, rozhodují další kola s rozlétáváním, kde se navyšuje doba trvání letu, zpravidla pět, sedm i devět minut. To pak rozhodne o vítězi,“ popsal detaily závodu za organizátory Pavel Kubíček.

V nejpočetněji zastoupené kategorii F1A startovaly modely kluzáků, které jsou vytaženy a vypuštěny z 50 metrů dlouhé vlečné šňůry. V této kategorii na nejvyšší příčku dosáhl český reprezentant Dušan Frič, který za sebou nechal německé duo, Siegfrieda Limbergera na druhém a Oskara Heyera na třetím místě. V kategorii F1B, kde startovaly modely poháněné gumovým svazkem o maximální hmotnosti gumy 30 g, které po natočení vrtule se vypustí z ruky, pro změnu Němci obsadili první dvě příčky. Jako první skončil Bernd Silz, jako druhý se umístil Michael Seifert a nejlepší trojici uzavřel Polák Adam Krawiec. Kategorie F1C byla obsazena modely poháněnými pístovým motorem o maximálním obsahu 2,5 cm, které pracují maximálně pět vteřin po výhozu. I v této kategorii ovládli Němci. Na první příčce se umístil Michael Sondhauß, druhý skončil jeho týmový kolega Peter Wächtler a třetí místo obsadil Balazs Bauer z Maďarska.

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY:

Kategorie F1A

Kategorie F1A.jpg

Kategorie F1A + F1C.jpg

Kategorie F1B

Kategorie F1B.jpg

Kategorie F1C

Kategorie F1A + F1C.jpg

 

Foto: Jan Dolejší: letiště Všechov, Václav Tonder